A napokban szinte vírusszerűen terjed az interneten az a thaiföldi reklám, amely egy éttermet üzemeltető férfi és egy nélkülözésben felnövő, majd orvossá váló fiú történetét meséli el. A kommunikációs cég szokásosnál jóval hosszabb hirdetése ügyesen veszi figyelembe a thai kultúra egyik jellemző sajátosságát, így aztán nem meglepő, hogy a spotot ma már az ország legsikeresebb hirdetései között tartják számon.
A videó első képein azt látjuk, hogy egy hét év körüli kissrácot gyógyszerlopáson kapnak. Már éppen szorulna a nyaka körül a hurok, amikor az egyik környékbeli étteremből kilép egy férfi, majd miután megbizonyosodik róla, hogy a fiú beteg anyjának kell a gyógyszer, kifizeti azt helyette, és még egy adag zöldséglevessel is megajándékozza őt.
Ezután harminc évet ugrunk előre az időben, de amint látjuk, vendéglátósunk semmit sem változott: a jelenetben éppen ételt ad egy arra járó koldusnak. Ám mielőtt felvenné a következő rendelést, hirtelen rosszul lesz, és kórházba kerül.
Az ápolás költségei természetesen megfizethetetlennek bizonyulnak a család számára. A férfi lányának nincs más választása, mint eladni az oly sokat jelentő családi éttermet. Ám mielőtt erre sor kerülne, valaki titokban kiegyenlíti a kórházi számlát, és azt az üzenetet hagyja mellé: minden kórházi költség fizetve 30 évvel ezelőtt, 3 doboz fájdalomcsillapítóval és egy zacskó zöldséglevessel.
Az érzelmekre ható hirdetés sikerének titkát a thai kultúra sajátosságai között kell keresnünk. Hofstede kutatásai szerint ugyanis ez a közösség a maga 34-es értékével alapvetően femininnek jellemezhető a maszkulin-feminin dimenzió mentén. Az ilyen kultúrákban - a maszkulinnak számító népekkel ellentétben, ahol a pénz és a hatalom a legfontosabb - elsősorban a másokról való gondoskodás és a szolidaritás számítanak a legalapvetőbb értékeknek. A társadalom rokonszenve egy ilyen közösségben nem az erősek, hanem sokkal inkább a gyengék felé irányul, és a velük való törődés kiemelt fontossággal bír.
Ezeket a kulturális húrokat pengeti meg hatékonyan a TrueMove thaiföldi mobilszolgáltató hirdetése. A tény pedig, hogy a videó még egy olyan maszkulin kultúrában is hatalmas népszerűségre tett szert, mint a miénk, jól mutatja, hogy milyen nagy igény is lenne erre a bizonyos szolidaritásra hazánkban.
Az már más kérdés persze, hogy saját természetünk és karakterünk, vagy éppen kulturális sajátosságaink miatt a legtöbben mégsem ezt a hozzáállást képviseljük, amikor lehetőségünk nyílna rá a hétköznapok során.