ICL blogunk a közösségi médiában


Friss topikok

  • Eltévelyedés: Drága poszter. Ne vezess amerikában, gyorsan meg fogsz halni. Ezt a Süketnémának is tudni kellene,... (2016.08.24. 15:46) A szándék a fontos
  • legeslegujabbkor: @Online Távmunkás: Jó, jó, de milyen átlátszó volt az a stoppolás, ott viszont jó volt a rendezés,... (2013.08.14. 16:36) A norvég Mátyás király
  • FILTOL: @OkoskaTo:rp: óh jeah, ellőtted a poént.... micsoda ország az bazze ahol nincs keverőcsap? (2013.07.05. 23:27) Ez egy blogbejegyzés - olvassa el!
  • lesson: @Gabrielius: Köszi a választ (2013.05.25. 16:59) Koldus és királyfi
  • marguerite.c: tetszik a blog, és nagyon nagyon tetszik a téma, magyar nyelven hiánypótló, izgalmas, feltáratlan ... (2013.05.20. 12:48) Az utolsó "szamuráj"

Halálos lecke

2013.05.04. 09:59 gabrielius_hun

Két diák követett el - egymástól függetlenül - öngyilkosságot Kínában csütörtökön, számolt be róla a ChinaDaily angol nyelvű internetes oldal. Az eset azért számít különlegesnek, mert a fiatalok nem voltak FC Barcelona szurkolók, és még csak nem is szerelmi csalódás miatt vetettek véget életüknek. Tettük oka sokkal prózaibb: nem készültek el időben a házi feladatukkal.

Egyikük, a 13 éves Xie aznap hajnali négykor ébredt, hogy még órái előtt befejezze iskolai beadandóit. Családja reggel hatkor felakasztva talált rá. A fiú búcsúüzenetet is hagyott hátra, amelyből kiderül: szerette szüleit, és nagyon sajnálja őket. 

A másik áldozat egy 15 éves fiú, aki egy lakóépület tetejéről vetette a mélybe magát Nanjingban. Az ő tette is hasonló indíttatású: nem sikerült befejeznie házi feladatát a május elsejei ünnepnap alatt, így szülei azt tanácsolták neki, hogy ne is menjen iskolába, amíg minden munkájával el nem készül. A lelki teher azonban úgy tűnik, túlságosan nagynak bizonyult számára, és ő is az öngyilkosságot választotta.

A magyar diákok számára egy hasonló helyzet aligha okozna különösebb lelkiismeret-furdalást, és többségük inkább megmosolyogná az előbbi történetet. A mi értékrendünkkel és gondolkodásmódunkkal ugyanis teljességgel felfoghatatlan a két diák túlzott reakciója. 

Kínában azonban más a helyzet: az országban egy friss felmérés szerint a diákok csaknem 18 százaléka naponta három óránál is több időt tölt házi feladatai elkészítésével, a szülők és a család nyomása pedig óriási, hiszen az egyetemi helyekért hatalmas a verseny, a bejutás pedig a középiskolai teljesítmény alapján dől el.

Geert Hofstede, a nehezen kimondható nevű holland szociológus munkássága az eset kulturális sajátosságaira is rávilágít. Ő az a szakember, aki vizsgálatai alapján hat különböző dimenzió mentén csoportosította az egyes népcsoportokat, és ezek alapján törekedett jellemzőik meghatározására.

A tragikus eset két általa feltált dimenzióval is összefüggésbe hozható. Az első a hatalmi távolság mértéke, amely  alapján azokban az országokban, ahol a szülő és gyerek közötti alá-fölérendeltség jelentősnek mondható, ott a gyerek tisztelettel bánik szüleivel, és bármi áron igyekszik megfelelni elvárásainak. Gondolom nem okoz különösebb meglepetést, ha azt mondom: a kínai kultúra tipikusan ebbe a csoportba tartozik.

A másik említésre méltó hofstedei dimenzió a kollektivizmus vs. individualizmus. Az olyan erősen kollektivista országokban, mint amilyennek Kína is számít, a közösség véleménye kiemelten fontos, és egy ilyen apró kudarc is hatalmas szégyenérzettel járhat az egyén számára. Egy el nem készült házi feladat tehát sokkal nagyobb tiszteletvesztést eredményezhet, mint például nálunk, és nem csupán az osztályban, de a családban is hosszú időre megbélyegezheti a diákot.

Mindezt felismerve kínai oktatási szakemberek már az 1980-as évek óta szorgalmazzák a diákok iskolai terheinek csökkentését, ezidáig nem túl sok sikerrel. A mostani eset azonban ismételten ráirányította a figyelmet arra, hogy időszerű lenne az egyetemi felvételi rendszer követelményeinek újragondolása, valamint az egyes iskolák oktatási színvonalának összehangolása.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://intercultural.blog.hu/api/trackback/id/tr615280432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Liping 2013.05.05. 08:05:22

Az egyetemekre való bejutás egyedül középiskola befejező évében megírt felvételi vizsgán múlik, egy darab vizsgán. A középiskola alatt nyújtott teljesítmény egyébként ebből a szempontból teljesen irreleváns.
A szociológiai magyarázat szép, de mert akadt az országban néhány labilis gyerek, még nem kell általánosításokat levonni. Nálunk rengetegen nem csinálják meg a házit, s eszükbe nem jutna felakasztani magukat miatta.

Liping 2013.05.05. 08:09:59

Az osztály meg a legkevésbé sem bélyegzi meg a kölyköket miatta, max. ha lebuknak, kiröhögik őket, mint idehaza is szokás, amikor valakit elkap a tanár.
Amúgy szomorú a hír, de a következtetéseknek nem sok közük van a valósághoz.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.05.05. 08:26:35

Milyen nyomás alatt lehetett ez a két kölyök a suliban is,meg otthon is?!

gabrielius_hun 2013.05.05. 08:46:44

Id@Liping: Eszem ágában sem volt általánosításokat levonni, csupán összekötöttem az elméletet egy gyakorlati esettel. Nyilván nem minden kínai diák reagál ilyen drasztikusan - szerencsére.

Természetesen az sem mindegy, hogy milyen nyelvű iskoláról beszélünk. Egy nemzetközi, angol nyelvű iskola alapvetően más mentalitást feltételez, az oda járó diákok valószínűsíthetően nyitottabbak. Az is tény azonban, hogy a kínai kultúrkörbe született diákok jóval hajlamosabbak a megfelelési kényszer miatt szenvedni, mint európai társaik.

Liping 2013.05.05. 08:49:20

@Gabrielius: Teljesen hétköznapi, állami középiskolában tanítok.

gabrielius_hun 2013.05.05. 08:52:40

@Liping: Értem. Érdekes élmény lehet.

Hofstede kutatásaival kapcsolatban érdemes tudni, hogy nyilván nem alkalmazható 100%-ban minden emberre, inkább tendenciákat, általános jelenségeket fogalmaz meg.

A magyarokat is erőteljesen individualista nemzetként jellemzi, ez mégsem azt jelenti, hogy ne lennének olyan magyarok, akik számára a közösségi célok fontosak.

Érdekes lehet a blogod, este lesz időm, beleolvasok kicsit. :)

fairytale of a witch 2013.05.05. 15:45:36

Malajziában élek, tananyagokat gyártunk középiskolásoknak. Egy kolléga mesélte, hogy látott Dél-Koreában készült fotókat tanulókról. Istállószerű épületek, ahol a középiskolás gyerekek minden nap du. 6-tól este 11-ig magolnak. A szülők viszik oda őket, hogy a családi élet ne vonja el a figyelmüket a tanulásról. Csak "munkaállomások" vannak egy nagy hodályban, 3 oldalról elkerített asztalok és székek hosszú sora. Nincs számítógép, telefon, egyéb könyv, nincs kaja, se innivaló. Nem lehet felállni sem öt órán át. Beszélni is tilos.
Iszonyú nyomás van az ázsiai tanulókon valóban. Nekem is azért van itt munkám :)és nem otthon.