ICL blogunk a közösségi médiában


Friss topikok

  • Eltévelyedés: Drága poszter. Ne vezess amerikában, gyorsan meg fogsz halni. Ezt a Süketnémának is tudni kellene,... (2016.08.24. 15:46) A szándék a fontos
  • legeslegujabbkor: @Online Távmunkás: Jó, jó, de milyen átlátszó volt az a stoppolás, ott viszont jó volt a rendezés,... (2013.08.14. 16:36) A norvég Mátyás király
  • FILTOL: @OkoskaTo:rp: óh jeah, ellőtted a poént.... micsoda ország az bazze ahol nincs keverőcsap? (2013.07.05. 23:27) Ez egy blogbejegyzés - olvassa el!
  • lesson: @Gabrielius: Köszi a választ (2013.05.25. 16:59) Koldus és királyfi
  • marguerite.c: tetszik a blog, és nagyon nagyon tetszik a téma, magyar nyelven hiánypótló, izgalmas, feltáratlan ... (2013.05.20. 12:48) Az utolsó "szamuráj"

Zöldséglevessel a szolidaritásért

2013.09.20. 09:05 gabrielius_hun

A napokban szinte vírusszerűen terjed az interneten az a thaiföldi reklám, amely egy éttermet üzemeltető férfi és egy nélkülözésben felnövő, majd orvossá váló fiú történetét meséli el. A kommunikációs cég szokásosnál jóval hosszabb hirdetése ügyesen veszi figyelembe a thai kultúra egyik jellemző sajátosságát, így aztán nem meglepő, hogy a spotot ma már az ország legsikeresebb hirdetései között tartják számon.

A videó első képein azt látjuk, hogy egy hét év körüli kissrácot gyógyszerlopáson kapnak. Már éppen szorulna a nyaka körül a hurok, amikor az egyik környékbeli étteremből kilép egy férfi, majd miután megbizonyosodik róla, hogy a fiú beteg anyjának kell a gyógyszer, kifizeti azt helyette, és még egy adag zöldséglevessel is megajándékozza őt. 

Ezután harminc évet ugrunk előre az időben, de amint látjuk, vendéglátósunk semmit sem változott: a jelenetben éppen ételt ad egy arra járó koldusnak. Ám mielőtt felvenné a következő rendelést, hirtelen rosszul lesz, és kórházba kerül. 

Az ápolás költségei természetesen megfizethetetlennek bizonyulnak a család számára. A férfi lányának nincs más választása, mint eladni az oly sokat jelentő családi éttermet. Ám mielőtt erre sor kerülne, valaki titokban kiegyenlíti a kórházi számlát, és azt az üzenetet hagyja mellé: minden kórházi költség fizetve 30 évvel ezelőtt, 3 doboz fájdalomcsillapítóval és egy zacskó zöldséglevessel.

Az érzelmekre ható hirdetés sikerének titkát a thai kultúra sajátosságai között kell keresnünk. Hofstede kutatásai szerint ugyanis ez a közösség a maga 34-es értékével alapvetően femininnek jellemezhető a maszkulin-feminin dimenzió mentén. Az ilyen kultúrákban - a maszkulinnak számító népekkel ellentétben, ahol a pénz és a hatalom a legfontosabb - elsősorban a másokról való gondoskodás és a szolidaritás számítanak a legalapvetőbb értékeknek. A társadalom rokonszenve egy ilyen közösségben nem az erősek, hanem sokkal inkább a gyengék felé irányul, és a velük való törődés kiemelt fontossággal bír.

Ezeket a kulturális húrokat pengeti meg hatékonyan a TrueMove thaiföldi mobilszolgáltató hirdetése. A tény pedig, hogy a videó még egy olyan maszkulin kultúrában is hatalmas népszerűségre tett szert, mint a miénk, jól mutatja, hogy milyen nagy igény is lenne erre a bizonyos szolidaritásra hazánkban.

Az már más kérdés persze, hogy saját természetünk és karakterünk, vagy éppen kulturális sajátosságaink miatt a legtöbben mégsem ezt a hozzáállást képviseljük, amikor lehetőségünk nyílna rá a hétköznapok során.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://intercultural.blog.hu/api/trackback/id/tr805524663

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása